III Edycja Konferencji TOP Automotive

Tegoroczna Konferencja TOP automotive, jak w latach ubiegłych, przyciągnęła rzeszę osób związanych z jakością w przemyśle motoryzacyjnym. Wydarzenie było tym ciekawsze, bo połączone z jubileuszem dziesięciolecia organizatora – Team Prevent Poland.

Rok 2016 przyniósł tak wiele zmian w wymaganiach motoryzacyjnych, iż do dnia dzisiejszego pozostaje wiele pytań w kwestii chociażby wymagań IATF 16949. Eksperci z ramienia IATF, VDA QMC oraz Team Prevent próbowali odpowiedzieć na nie posiłkując się nowo wydanymi i przetłumaczonymi na język polski Zatwierdzonymi Interpretacjami (SI’s) do standardu oraz Często Zadawanymi Pytaniami (FAQ’s). Robili to w tak przystępny sposób, że przynajmniej części zgromadzonych osób wpoili swoje przekonanie, iż „IATF 16949 da się lubić”.

W temacie podręczników VDA QMC największe zainteresowanie wzbudza nowa edycja auditu systemu dla usług (VDA 6.2) oraz interpretacja wymagań zawartych w VDA 6.3, a dotyczących usługodawców. Ułatwieniem dla polskojęzycznych odbiorców jest fakt, iż VDA 6.3 doczekało się polskiego zatwierdzonego tłumaczenia. VDA 6.2 obecnie dostępne jest w wersji anglo- i niemieckojęzycznej.

Szczególnym zainteresowaniem auditorów cieszyła się prelekcja poświęcona nowym narzędziom auditowania procesu wg VDA 6.3. Okazuje się, że VDA QMC, idąc z duchem czasu, przygotowało aplikację VDA 6.3 Analysis Tool, zastępującą dotychczas stosowany plik Excel i dostępną również na urządzenia mobilne. W związku z tym w niedługim czasie częstszy powinien stać się widok auditora chodzącego po zakładzie z tabletem niż notatnikiem.

Utarło się już, że TOP automotive pozwala na zagłębienie się w problematykę procesową, co roku analizując ją z innego punktu widzenia.

Tematem przewodnim roku 2017 była komunikacja wewnętrzna.

Każdy z partnerów Konferencji, a więc Volkswagen Poznań, Fiat Chrysler Automobiles oraz Opel Manufacturing Poland, rozpatrzył tę kwestię, kładąc nacisk na inne jej aspekty.

VW przekazał założenia procesu usuwania błędów, z niemieckiego Fehlerabstellprozess (FAP). Jako jedyny OEM pochwalił się również planami co do przyszłości obecnie produkowanych modeli – przygotowaniem nowego Caddy, Transportera oraz nowych wariantów Craftera.

FCA wskazał na zasadność stosowania Work Place Integration (WPI) – nowej metody do projektowania i poprawy procesu produkcyjnego, opartej na wykorzystaniu filarów WCM, know-how FCA oraz jego dostawców.

Opel natomiast odniósł się do szeroko rozumianej komunikacji odpowiadając na główne pytanie zebranych osób – jak zmienią się wymagania wobec dostawców zakładu gliwickiego, dostarczających dotychczas do GM. Uczestnicy uzyskali zapewnienie zdefiniowania w niedalekiej przyszłości jednolitego systemu wymagań opartego na podobieństwach i doprecyzowującego różnice między QSB+ a BIQS, które to oba systemy są przez OMP traktowane jako język komunikacji z dostawcą. Niestety z racji tak istotnych zmian w koncernie przedstawiciele Opla nie mogli ujawnić planów dotyczących kolejnych modeli planowanych do montażu w Gliwicach.

Częścią TOP automotive jest zawsze wystąpienie przedstawiciela Automotive Suppliers, który wskazał miejsce Polski w rankingu państw środkowo-wschodniej Europy w zakresie branży motoryzacyjnej. Trend nie jest pozytywny, niemniej jednak duża liczba nowych inwestycji pozwala mieć nadzieję, że nie oddamy pola kolegom zza południowych granic.

Drugi dzień konferencyjny został poświęcony wymaganiom specyficznym branży motoryzacyjnej w łańcuchu dostaw, którego tym razem wybranym ogniwem były jednostki Powertrain. I tak: FCA pochwalił się planowanym startem produkcji silników GSE (2 silniki – 1.0 i 1.3 w 2018 roku, następnie rozwój rodziny silników GSE) i zwrócił uwagę na zaostrzone wymagania w stosunku do dostawców Powertrain. VW zapowiedział plany produkcji skrzyni biegów do aut elektrycznych, zaś OMP z dużą dozą pewności wypowiadał się o możliwości pozyskania nowych projektów Powertrain dla zakładu w Tychach, dzięki przejęciu Opla przez PSA.

TOP automotive to platforma komunikacyjna producentów samochodów i ich dostawców. Nie byłaby dwustronna, gdyby nie warsztaty. Pozwalają one na wyjaśnienie wątpliwości pojawiających się po wysłuchaniu prelekcji oraz zadanie dodatkowych pytań, a także otwartą dyskusję z moderatorami w tematach interesujących dostawców.

Podczas warsztatów nie zabrakło licznych pytań, kierowanych w stronę przedstawicieli VDA oraz Team Prevent, reprezentujących, obok przedstawicieli OEM’s, czwartą grupę warsztatową. Poruszane zagadnienia z pewnością przyczyniły się do uspójnienia interpretacji, odnoszących się do treści standardu IATF 16949. W gronie osób, udzielających odpowiedzi, znajdowali się również przedstawiciele jednostek certyfikujących, co dodało wartości poruszanych treściom poprzez umożliwienie spojrzenia na wymagania „okiem auditora”. W trakcie wymiany informacji wielokrotnie odnoszono się do ostatnio opublikowanych Zatwierdzonych Interpretacji (SI’s) oraz Często Zadawanych Pytań (FAQ’s).

Kierując się maksymą wygłoszoną na początku Konferencji przez Zarząd Team Prevent: „W branży automotive bardzo ciężko pracujemy i zasługujemy na chwilę odpoczynku i dobrej zabawy”, Team Prevent zapewnił nie tylko wspaniały program wieczorny obu dni Konferencji, ale zadbał również o zdrowie jej uczestników, zapewniając podczas przerw w wykładach możliwość skorzystania z tzw. Strefy Zdrowia.

uczestnicy