I Edycja Konferencji TOP automotive

3 dni, 17 godzin prelekcji i warsztatów, 10 prezentacji, 11 prelegentów, 140 uczestników z 75 firm – tak w liczbach wyglądała Konferencja TOP automotive 2015, która odbyła się początkiem grudnia w Serocku.

W środę 9 grudnia 2015 r., dokładnie o godzinie 18.30, oficjalnie rozpoczęła się Konferencja TOP automotive 2015. Wydarzenie, do którego przygotowania trwały blisko rok, otworzył Pan Dariusz Grzegorczyk, członek Zarządu Team Prevent Poland. Jeszcze nigdy w jednym miejscu nie spotkało się tyle wyjątkowych osób i firm. Dzisiaj chcemy zrobić pierwszy krok, by pokazać z jakimi wyzwaniami zmaga się nasza branża oraz wyznaczyć priorytety na przyszłe lata – powiedział Pan Dariusz Grzegorczyk.

Historia motoryzacji w pigułce

Wykład inauguracyjny, który był wprowadzeniem do tematyki motoryzacji, poprowadził dziennikarz motoryzacyjny Pan Jacek Balkan. Podczas godzinnego wystąpienia uczestnicy poznali historię motoryzacji w pigułce – najważniejsze i najbardziej interesujące fakty o pierwszych samochodach, największych problemach ówczesnego rynku motoryzacyjnego. Dzięki licznym zdjęciom archiwalnym oraz ciekawemu spojrzeniu na początki motoryzacji dowiedzieliśmy się m.in., że pierwszy opatentowany samochód, który nigdy nie trafił do seryjnej produkcji powstał w 1877 roku w USA, a pierwsza poważna awaria w słynnej „beczce” marki Mercedes pojawiła się dopiero przy przebiegu 860 tys. km.

Jesteście naszymi gośćmi

Drugiego dnia Konferencji, najważniejszego z punktu widzenia zawartości merytorycznej, uczestników wspólnie powitali Członkowie Zarządu TP PL – Pan Dariusz Grzegorczyk oraz Pan Donat Thomanek. Witam Państwa w imieniu firmy BAD, kolegów i koleżanek oraz całego Team Prevent Poland. Jesteście naszymi gośćmi, cieszymy się, że w ciągu najbliższych dni wspólnie będziemy dyskutować oraz wymieniać się doświadczeniami – podkreślił Pan Donat Thomanek.

Szereg prezentacji, podzielonych ze względu na zakres, na te dotyczące tematyki systemowej oraz tematyki procesowej, wygłosiło grono najlepszych specjalistów branży motoryzacyjnej. Wśród nich znaleźli się zarówno przedstawiciele partnera strategicznego VDA QMC: Pan Reinhard Hagen, Pani Tanja Wälzholz oraz Pan Robert Frank, jak również eksperci kluczowych producentów samochodów osobowych: Pani Marzena Pillich-Grońska, Pan Wojciech Kawa, Pan Tomasz Gwiżdż oraz Pan Krzysztof Domanowski, a także przedstawiciele partnerów Konferencji: Pan Rafał Orłowski, Pani Małgorzata Matusiewicz oraz Pan Zbigniew Kopeć.

Praktycy – praktykom

Prezentacje wygłoszone przez prelegentów ze strony VDA QMC dotyczyły w głównej mierze założeń jakimi kieruje się VDA QMC, planów na kolejne lata, zastosowania specyficznych wymagań klientów, a także korzyści płynących z audytów w przemyśle motoryzacyjnym.

Jak powiedział Pan Reinhard Hagen motto VDA QMC brzmi praktycy – praktykom, dlatego też najważniejsze jest pokazanie jak w praktyce korzysta się ze zdobytej wiedzy teoretycznej. Pan Robert Frank z kolei podkreślał rolę audytów i zalety jakie mogą przynieść każdej organizacji. To ludzie tworzą jakość, nie maszyny – podsumował swoje wystąpienie Pan Frank.

Największe wyzwania

Część dotyczącą tematyki procesowej poprowadzili najlepsi z najlepszych, czyli wieloletni praktycy, doświadczeni eksperci w swojej dziedzinie – przedstawiciele Volkswagen Polska, FCA Group Purchasing Poland oraz General Motors Manufacturing Poland.

Pani Marzena Pillich-Grońska skupiła się na analizie procesu produkcyjnego, popartej licznymi przykładami, również z fabryki VW. Pan Wojciech Kawa oraz Pan Tomasz Gwiżdż opowiedzieli m.in. o metodologii Audytu Procesu i World Class Manufacturing (WCM) stosowanej przez FCA, której główną ideą jest brak strat, awarii, defektów i wypadków. Z kolei Pan Krzysztof Domanowski skoncentrował się na nowych wymaganiach systemu jakości dla dostawców GM opartych na systemie QSB i BIQS, który obowiązywać będzie od 01.01.2016 r.

Wspólne rozwiązania

Wśród prelegentów nie zabrakło również przedstawicieli partnerów Konferencji, którzy w swoich wystąpieniach zaprezentowali nowoczesne rozwiązania, dzięki którym działania podejmowane w branży automotive mogą stać się jeszcze bardziej innowacyjne i atrakcyjniejsze dla klienta. Pani Małgorzata Matusiewicz przedstawiła możliwości współpracy z firmą UPS, a także jak ważne jest powierzenie działań logistycznych profesjonalnemu partnerowi. Pan Zbigniew Kopeć zaś na przykładzie oferty Flextronics udowodnił, jak skuteczne rozwiązania technologiczne zmieniają biznes.

Bazą do wszystkich prezentacji, a także niejako ich uzupełnieniem było wystąpienie Pana Rafała Orłowskiego z AutomotiveSuppliers, który podsumował rok 2015 w przemyśle motoryzacyjnym w Polsce oraz Europie. Opierając się na danych statystycznych oraz swoich doświadczeniach przedstawił także perspektywy i zagrożenia w roku 2016.

Warsztatowe spojrzenie na problemy

Teoretyczne rozważania na temat wyzwań z jakimi zmagają się dostawcy, nie byłyby zasadne gdyby nie możliwość wymiany doświadczeń i dyskusji podczas warsztatów. To właśnie warsztatom poświęcony został trzeci dzień Konferencji. Uczestnicy mieli do dyspozycji wszystkich prelegentów, dyskutowali, wspólnie szukali odpowiedzi na najbardziej nurtujące pytania i wyzwania z jakimi przychodzi im się zmierzyć na co dzień.

Jak pokazało podsumowanie części warsztatowej, nie była to tylko okazja do rozwiania pojawiających się wątpliwości, ale także szansa na zdefiniowanie potrzeb i wyznaczenie kierunków przyszłych działań.

Wyznaczamy standardy

Konferencja TOP automotive 2015 udowodniła, że niezależnie od warunków, zawsze najważniejsza jest komunikacja i jedynie dyskusja oraz wymiana doświadczeń pomiędzy firmami, w oparciu o wiedzę najlepszych ekspertów, są szansą znalezienie optymalnych rozwiązań oraz efektywną współpracę.

Wnioski takie pozwalają na snucie planów i rozwijanie projektu, jakim jest TOP automotive. Nie byłoby to możliwe, gdyby nie zaangażowanie i wsparcie partnerów i patronów, a także aktywny udział uczestników Konferencji.

uczestnicy